Albert Schweitzerschool Emmeloord

Projectarchitect:
Gerben ter Horst

Interieurarchitect:
Martine Vondermassen-Geurtzen

Opdrachtgever:
Aves stichting voor primair onderwijs

Status:
In ontwikkeling

Naast de bouwkundige renovatie dragen we bij de Albert Schweitzerschool in Emmeloord ook zorg voor het interieurontwerp. In het interieur is gekozen voor natuurlijk en rustig kleur- en materiaalgebruik. De kinderen brengen met hun werkstukken al veel kleur in het geheel, daarom is het prettig als de ondertoon rustig is. Door het gebouw heen loopt een hoofd looppad in een accentkleur die de diverse groepen en ruimtes met elkaar verbindt. Onderbouw, middenbouw en bovenbouw hebben ook  allemaal een eigen kleur gekregen die terugkomt op de wanden van de gangen om de herkenbaarheid te versterken.

 

In de multifunctionele ruimte van de school is gebruik gemaakt van een lange kastenwand die de multifunctionaliteit van de ruimte versterkt. Zo kun je hier boeken, knutselmaterialen en andere schoolbenodigdheden opbergen. Daarnaast zijn er nissen gemaakt waar kinderen zich kunnen terugtrekken en hun fantasie en ideeën kunnen delen op een krijtbord of whiteboard.

Verder zijn er in de ruimte verschillende gebieden gecreëerd. Zoals twee kleine onderwijsopstellingen met een tribune en een karpet op de grond waar de kinderen op kunnen zitten. Ook hebben we ronde zitballen in het ontwerp meegenomen die makkelijk als een actieve zit gebruikt kunnen worden. Hier kan een leerkracht een kleine groep kinderen lesgeven.

Tussen de twee onderwijsopstellingen is plaats gemaakt voor een groepstafel met een aantal bestaande treinzitjes  waar de kinderen kunnen knutselen, groepsopdrachten kunnen uitvoeren of zelfstandig kunnen werken. Met verrijdbare opbergkasten met een plantenbak wordt hier een natuurlijke afscheiding gecreëerd. Dit verbeterd de mogelijkheid om te concentreren en geeft tegelijkertijd een huiselijk gevoel in deze ruimte.

 

Aan de uiteinden van de multifunctionele ruimte zijn de kleine bestaande ronde tafels hergebruikt. Hier kunnen de kinderen samen aan projecten werken en/of knutselen.

We hebben in deze ruimte ook een kookstudio gecreëerd waar met de kinderen gekookt kan worden. Deze ruimte is omkaderd door de doorgangen in de wanden een andere kleur te geven. Dit maakt duidelijk dat je hier een andere ruimte betreedt.
Bij deze keuken is het natuurlijk fijn als alle kinderen van alle leeftijden goed bij het aanrechtblad kunnen om bijvoorbeeld groente te snijden of koekjes te maken. Met behulp van het opstapje kunnen ook kleinere kinderen meewerken aan het aanrecht.

 

Als we vervolgens verder lopen door het gebouw komen we bij een leerplein uit met een nieuwe trap naar de bovenbouw lokalen in de nieuwe opbouw. Op het plein op de begane grond kunnen kinderen in groepen werken of individueel. In de wand onder de nieuwe trap is een nis opgenomen waar kinderen zich kunnen terugtrekken en een boek kunnen lezen. Deze wand inclusief de daarin opgenomen deur is helemaal uitgevoerd in kurk om een mooi geheel te vormen, de deur minder zichtbaar te maken en een plek te bieden voor het ophangen van werkjes van de kinderen.
In de nis komt verlichting en een zacht kussen waar de kinderen op kunnen zitten om zich even terug te trekken.

 

De nieuwe kapstokken worden omkaderd door middel van een kastenwand op maat. In deze kastenwand kunnen de kinderen hun jas ophangen en hun gym, lunch en fruittas opbergen. Door voldoende ruimte te maken voor deze spullen wordt het beeld in de school rustiger.

 

Tot slot krijgt ook de lerarenkamer een nieuw interieur. Hier worden de rustigere kleurentinten eveneens doorgevoerd. Wel krijgt deze ruimte een andere vloerafwerking om visueel duidelijk te maken dat het om een andere ruimte gaat. Het meubilair is huiselijk om een andere sfeer te creëren die de ontspanning in de pauzes van de leerkrachten bevordert.

 

 

 

 

 

 

Martine Vondermassen-Geurtzen

Home | onze projecten | Interieur | Albert Schweitzerschool Emmeloord
arrow
albertschweitzerdynamischefoto

albertschweitzerdynamischefoto

10
Korfker Architecten | ymake